Creative Music Making

Creative Music Making

Ik geef regelmatig trainingen over Creative Music Making, aan musici, muziekdocenten, leerkrachten in het basisonderwijs en studenten. Creative music making is een werkwijze die erin voorziet dat professionele musici hun talent inzetten om anderen muziek te laten maken. Het creatief aspect, het zelf bedenken, vormgeven en uitvoeren staat daarbij voorop. Het is een intensieve vorm van participerend leren (leren door zelf te doen) in groepsverband. Daarnaast is het een effectieve manier om het plezier dat het zelf musiceren geeft, over te dragen.

Ik maakte in de afgelopen jaren ook deel uit van de groep workshopleiders die verbonden zijn aan PuntComp o.l.v. Renee Jonker en zijn Société Gavignès. PuntComp is een samenwerkingsverband tussen de grote muziekinstellingen, orkesten en gezelschappen zoals TivoliVredenburg, Nedpho, Het Concertgebouw, Philharmonie Zuid-Nederland om de Nederlandse praktijk van creative music making onder de loep te nemen en te verdiepen.

Een voorbeeld van een van mijn trainingen is de training in het najaar van 2016, op Muziekcentrum Aslan. Samen met Hanne van de Vlie ontwikkelde ik een trainingstraject voor muziekdocenten over Creative Music Making.

Voor sommige muziekdocenten nog een vrij onbekend terrein (het diepe in springen), voor anderen al bekend maar nog niet verdiept (de diepte in). In vier bijeenkomsten lieten we elkaar best practices zien, ontwierpen we nieuwe oefeningen of variaties op bestaande werkvormen en maakten we de koppeling naar de praktijk. Hanne en ik gingen op lesbezoek bij de docenten om dieper op individuele leervragen in te gaan en we bekeken videofragmenten van elkaars lessen.

Reacties van de deelnemers:

  • “dit traject heeft me veel inzicht gegeven in mijn eigen identiteit als muziekdocent”
  • “dit traject heeft me zelfvertrouwen gegeven om meer met Creative music making in de klas te doen. Ik gebruikte al regelmatig werkvormen, maar nu voel ik me zekerder en geïnspireerd om veel meer te experimenteren en uit te proberen.”
  • “dit traject heeft me laten zien hoe ik mijn eigen muzikantschap veel meer kan inzetten tijdens het lesgeven.”